2 cm + !

Mätte Kajsa igår kväll och hon hade vuxit två cm! Så nu mäter hon magnifika 146 cm i mankhöjd ;-).
Men jag tycker nog fortfarande att hon är lite för liten för sin ålder, men jag hoppas att hon kommer in i en stark växtperiod när sommaren och värmen kommer. Hoppas jag i alla fall.
Det andra varmblodsstoet i stallet, Doris, som är två månader yngre än Kajsa, är  betydligt högre. Hon mäter nog säkerligen upp mot 150.
Men å andra sidan är Kajsa betydligt finare exteriört- hon är faktiskt jävligt snygg! Inga vinklar som är fel utan raka fina torra ben,brett mellan frambenen,en fin lagom lång rygg, en smäcker hals, ett  nätt huvud och en läcker "quarterrumpa",som jag tyvärr inte kommer få behålla, utan den finns nog bara där för att hon växer för tillfället.
Hon är faktiskt inte alls så där unghästgänglig, utan ser nästan ut som en vuxen, men dock liten häst.
Så växer hon bara sisådär 10 cm till så kommer jag ha världens finaste häst!
Och manen kommer jag aldrig klippa, den ska få växa sig riktigt,riktigt lång. Redan nu går den nedanför halsen på henne :-).

Så väx på nu, min lilla fröken Kavat! (Annars kanske mamma inte kan behålla dig,snyft)

Kommentarer
Postat av: Sarah

Det borde vara ganska lugnt. Greger mätte 147 cm sommaren när han fyllde tre) och sen var han väl ca 1,50 i mkh när jag köpte honom ett halvår senare. Nu har han dragit iväg ytterliggare och är snart 1,55 säkert. Vi som skulle ha en liiiten häst, framför allt för mammas skull. Jaja, så kan det va! :D

2008-01-20 @ 16:29:38
URL: http://cancan.blogg.se
Postat av: Jeanette

Jadu, korrektare benställning än Kajsas tror jag inte finns. Det är helt fantastiskt.

Jag tror att du kan känna dig lugn vad gäller höjden, se bara på hennes far och hennes mor på 1,60.

Greger har växt otroligt långsamt och jag trodde nog nästan att han inte skulle bli så mycket större än han var då jag sålde honom. Om inte jag minns fel så var väl 147 (med skor) ungefär då jag sålde honom eller har jag blivit senil Sarah? :)

Och att hästarna växer sakta är jättebra! Det brukar ge hållbara hästar! Därför är jag noga att inte "göda" dem för mycket i unga dar.

Tardee har för övrigt också dragit iväg. I dagsläget är han runt 156 och växer fortfarande. Helt färdigväxt är han nog inte förrän om ett år, vid 5 års ålder. Och jag som tänkt mig att han bara skulle bli strax över 150.... Men jag är ju 174 cm lång så då det är ju rätt bra ändå... *S*

Quarterrumpan kommer mamman, så förhoppningsvis får hon ha den kvar. Mamma har ju en fantastisk häck! Nästan slagsmål på läktaren en gång där folk slog vad om att det var en quarter, medans några menade att de "visste att det var ett varmblod".

Kram på er

2008-01-21 @ 13:21:11
Postat av: Åsa

Hej Jeanette!
Jo, antagligen kan jag känna mig lugn ang höjden, men jag är tyvärr en något ängslig hästägare, och kan oroa ihjäl mig över småsaker egentligen. Det kan nog min veterinär skriva under på, haha. Han blir nog snart tokig på mig :-).
Min min ängslan bottnar nog i att alla mina andra hästar haft än det ena, än det andra felet. Så med Kajsa kan jag nog klassas som överambitiöst nogrann i mina strävan att hon ska må bra :-). Herregud,hur kommer jag inte bli som mamma ;-)?
Nej, överutfodring ska man passa sig för (Kajsa har nogrannt uträknad foderstat),så jag tycker också att det är bra att hon växer långsamt. Så att jag förhoppingsvis får behålla henne frisk och hel i många långa och glada år framöver.

Ha det bra!

2008-01-21 @ 18:31:49
URL: http://www.kajsakavat06.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0