Vi ska flytta!

Jag och Kajsa ska flytta till Östra Ämtervik. Har fått hyra ett litet hus med gångavstånd till jobbet, och får ha Kajsa   alldeles bredvid. Som det är nu åker  jag närmare 45 mil per vecka fram och tillbaka till jobbet och lägger närmare 3000 spänn på bensin varje  månad. Känns som om man kan göra något bättre för de pengarna :-). Som hästkurser tex.

Ska få ha Kajsa hyresfritt i en gammal tom ladugård (ingen sån där fallfärdig i trä från 1800-talet, utan en nyare modell) och behöver bara betala för foder och strö. Till sällskap ska hon få chefens gamla nordisvalack. Det blir lösdrift, så de kan gå ut och in som de själva behagar. Är en stark förespråkare för lösdrift, får man bara en bra lösning på vatten och underlaget utanför (där de går in och ut), så är det oslagbart. Och jag tror hästarna mår bättre då de får mer frisk luft och får mer frihet till att vara just häst.

Kommer bli en stor "gruppbox" i ena kortsidan på ladugården, där det är en dörr ut till hagen. Utanför dörren är det asfalterat en bra bit - vilket blir perfekt då det är noll chans att det blir meterdjup leravälling där de går ut och in :-). Ska sätta upp köldskydd i dörren för att stoppa kylan och drag, och förhoppningsvis går de igenom det :-).
Sen blir det varsin krubba med uppbindningsmöjligheter och vattenkopp (som jag hoppas ska hålla sig frostfri, annars blir det väl el-kopp) inne i ladugården. Och sadel- och foderkammare inne i gamla mjölkrummet.
Och deras hage sträcker sig ända fram till mitt jobb, så jag kommer kunna ha full uppsikt över min älskling hela dagarna :-)!

Men det gör lite ont i hjärtat att skilja Kajsa från sina unghästpolare i nuvarande stallet och stoppa henne tillsammans med en gammal tråkig gubbe.
Och att det är en valack är ett minus. Hade det varit ett gammalt sto hade jag varit överlycklig, för hon hade antagligen kunnat "sätta" Kajsa "på plats" och fostrat henne lite. Men nu när det är en valack kommer antagligen Kajsa ta befälet.
Men till sommaren kommer det nog ordna till sig med det -då kommer hon antagligen gå på bete med alla hästar i hela Ö ämtervik :-). Brukar va en ganska ordentlig flock med allt  från små shettisar till stora hästar. Så där ska det väl finnas något ranghögt sto :-).

Men jag hoppas att hon kommer trivas på nya stället, för det kommer bli riktigt fint! Och min ekonomi kommer bli bättre, vilket gynnar Kajsa eftersom alla mina pengar går till lilla fröken Kavat. Är ju bra mkt roligare att lägga pengar på hästen än sig själv ;-). Jag har i alla fall tappat räkningen på antal täcken, borstar, benlindor, träns och annat som jag inhandlat :-).

Over and out!

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Grattis! Det låter ju toppen. Tänk att kunna snegla på sin häst när man är på jobbet! Hennes mamma stod faktiskt i gruppbox på vårt första ställe. Vi hade dock inte lösdrift. Men istället för att göra två ytterligare boxar, så gjorde vi i ordning ett stort utrymme i en lada där hon och en arabvalack tillbringade nätterna tillsammans. Det funkade fantastiskt bra och ibland undrar jag varför man inte alltid har så... Hästarna trivdes jättebra med det och de är ju trots allt flockdjur...
God fortsättning till dig och frk Kavat!

2008-01-05 @ 12:03:39
Postat av: Mia

Hej!

Kan bara hålla med Janette det vore underbart att kunna se dom små liven från jobbet, skulle möjligtvis kanske vara svårt att koncentrera sig på det som man ska hålla på med (jobba alltså).
Önskar att även vi hade möjlighet att ha lösdrift för jag tror som du att hästarna mår tio gånger bättre.
Det är ju oftast vi tvåbenta som tycker att vädret är otäckt.
Lycka till med det nya stallet.

Önskar
Gregers "Mormor"

2008-01-06 @ 20:34:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0