Hovslagare, kiropraktor och där emellan vanligt bus.

Va ett tag sen jag sist skrev något här och mycket har hunnit hända sedan sist - så här får ni en kort sammanfattning.

Nya hovslagaren har varit och hälsat på för första gången sedan flytten. Jag var lite nervös med tanke på hur fröken Kavat uppfört sig de andra gångerna de vankats verkning. . . Och inte blev jag mindre nervös över att hovslagare Urban ville stå ute i solen. "-Ja, det ska gå bra det", sa jag med falskt påklistrat leende medan jag för mitt inre såg diverse katastrofala händelseförlopp.
Men tji fick jag - fröken Kavat hade tydligen bestämt sig för att vara snäll och uppföra sig (vilket inte händer allt för ofta). I ett svep var alla fossingar gjorda och hovslagare Urban hade klarat sig undan, utan en skråma på kroppen- vilket ju var för väl :-).
Jag kände mig mycket stolt över lilla pållen :-)!

Ett par dagar senare var det dags för kiropraktor Danne att komma på besök. Det har nämligen knäppt i Kajsas ena bog när hon går. Ett tydligt knäpp-knäpp-knäpp. Mycket irriterande och MYCKET oroväckande för en hönsmamma (jag alltså).
I alla fall, Danne kom där på kvällen. Han började med en helkroppsmassage och Kajsa trodde nog att hon dött och kommit till himlen! Vad hon njöt, hon stod och la all vikt mot hans händer och även och kliade tillbaks på mig. Och ju mer Danne masserade desto hårdare kliade  hon på mig.
Danne hittade i alla fall en låsning i höger bog, en i korset och en i nacken, som han knäckte loss. Kajsa stod som ett ljus hela tiden och efteråt sa Danne att hon var väldigt snäll och väluppfostrad för att bara va två år :-)!
Om en månad ca ska han komma tillbaks på återbesök. Får väl se om Kajsa tänkt vara lika snäll då ;-).

Idag (8/4), var veterinär Bength i lagården. Så jag passade på att fråga lite om Kajsas knäppande (som inte gått över sen kiropraktorn). "- Ahh- Dagens Kajsa-fråga", sa Bength då :-). Ja, som ni förstår så är han väldigt insatt i min häst... Bength tyckte i alla fall att jag kanske skulle åka ned till Karlstad och hästsjukhuset med Kajsa för att kolla om hon har några rörelsestörningar. Jag kan inte se några nu, men det kan ju komma fram på böjprov.
Tyckte det lät som en vettig idé - hellre kväva eventuella problem i sin linda istället för att det ska bli värre sen. Och hon är ändå försäkrad till hiskeliga summor- så det kan ju vara bra att få användning för pengarna :-).

Ja, det var nog allt för den här gången. Kajsa fortsätter att frodas (nu utsläppt i fem hektar stor hage- mums!) och busar hej vilt. Och träningen har börjat gå bättre- hon har skött sig riktigt bra de senaste gångerna!

Over and out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0