Matvägran över

Nu har Kajsa börjat äta sitt lusern och sitt betfor igen. Äntligen- efter flera veckors matvägran. Pratade med veterinären om det för någon vecka sedan,och han hade inte hört talas om  något liknande tidigare. Funderade lite om fodret kanske blivit dåligt, men de andra hästarna åt av det, så det verkade lite konstigt om det skulle ha varit det.
Men nu äter hon igen- och ur samma säck är det :-). Ja, lite lustig är hon lilla Kajsa.
Nu har vi börjat bygga i gamla ladugården dit Kajsa ska flytta- och det blir suveränt bra faktiskt! Det enda jag är lite orolig över är  tillgången på betesmark nära stallet, eftersom marken runt omkring är upptagen av mina kära mjölkkor.
Nu till en början ska de gå i hagen vi brukar vänja kalvar på stängsel i, och den är skapligt stor. Problemet blir bara vart vi ska ha hästarna till våren då kalvarna ska ut i den hagen,och det brukar inte bli speciellt mycket bete i den heller. Och jag är väldigt kräsen när det gäller hagar och beten till hästarna - speciellt till Kajsa som jag bara vill ska ha det abslout bästa.
Kanske ska man låta dom gå och efterbeta i kornas hagar (är tre gigantiska fållor som korna går tre,fyra dagar i varje innan de byter till nästa fålla). Där är det riktigt bra bete i alla fall.... Ska bara lyckas övertala chefen om det....Hm, ja lite att fundera över,men det mesta brukar ju lösa sig tillslut.

Å, nu är  det Årets Häst-galan  2008 på tv. Trav- jag älskar trav. Får mig att minnas åren då jag passade Musse innan jag köpte honom. Gud va nervös man var inför starterna- och så jävla kul det va! Och även om han inte vann så var jag jättestolt när jag gick omkring med honom på stallplan. Han brukade steppa omkring med svansen i vädret,  stor och svart. Och många var det som undrade om det var en hingst - men det var han inte :-). Men fantastiskt fin var han.
Och Marianne, som Kajsa står hos nu, sa att Musse va den finaste häst hon hade sett när jag spang med honom framför publiken på travbanan i Sunne, när han blev vald till årets häst i norra Värmland.

Vila i frid min älskade häst.

image8

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0