Fröken Envis

Igår var jag och kollade på min kompis Johanna när hon red lektion med sin fyraåriga baskirvalack. De va jätteduktiga! Hon började rida hästen i januari i år och han gör redan jättebra galoppfattningar och både travade  och galopperade i ett lugnt tempo. I´m imprest!!

Träningstävlingen (som jag nu anmält mig till) kommer att va vid Johannas stall, så jag passade på att kolla in bron när jag var där. Den är något större och längre än min lastpall, så jag ska ta med mig Kajsa dit någon dag innan tävlingen och öva på den. Annars blir det garanterat tvärstopp  :-).
Men jag kommer nog få gå igenom trailbanan i skritt. Försöker lära Kajsa att trava på kommando bredvid mig, men det går sådär kan man lugnt säga. När jag är ute på vägen så fungerar det - då börjar hon trava när jag sträcker fram ledhanden och gör ett pussljud. Men när vi är inne på banan så vill hon INTE! Försökte idag igen, och hade då med mig ett spö som jag petade lite med på henne när jag ville få henne att trava. Men då bara kastade hon sig åt sidan och började backa. Men att stå still och jag stryker spöet över hela kroppen på henne-det går bra det.
Försökte utan spö, men samma sak då- kast, tvärstopp och backade.
Men något som fungerade väldigt bra  idag, var longeringen. Hon både skrittade och travade på kommando i ett lugnt tempo. Och backandet fungerar rätt bra det med.
Jaja, jag får väl fortsätta att träna- ska köpa morötter idag och muta henne med :-). Och tävlingen får väl gå som den går- jag åker ju mest dit för den sociala träningen. Det ska bli roligt hur som helst :-).

Och på måndag bär det av till hästsjukhuset för utredning av bogknäppandet. Hoppas (och tror) att det inte ska va några fel på henne, utan att det kanske bara är en växtgrej. Men det ska ju bli intressant att se om jag får henne att trava på böjprovet. Sist fick ju veterinären springa efter och veva i armarna...... :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0