Updates!



Kanske tid att uppdatera lite på den här sidan och berätta vad vi haft för oss sen senast!

Hästarna har installerat sig i nya stallet och en de har även fått en ny kompis. Tog ungefär en vecka efter ankomsten så köpte min ena svägerska en häst, så nu står hennes Kalle (komiskt va - Kalle och Kajsa, haha) i stallet också.

Lösdriften är inte klar än, så just nu tar vi in och ut dom och på nätterna står de tillsammans i gruppbox, vilket fungerar utmärkt. Sen ska vi öppna upp från stallet så att de kan gå ut och in som de vill. Måste bara fixa den väl tilltagna höjdskillnaden från dörren ner till marken först.


Har köpt en sele till Kajsa, så nu har jag tagit upp tömkörningen igen :-). Det går faktiskt riktigt bra, hon går på jättefint och har inga problem att lämna de andra hästarna. Inte heller att gå rakt ut i skogen och skita fulltständigt i att jag inte alls hade tänkt  tömköra i en tät tallplantering. . . . .

Har även skaffat ett bett till fröken- ett tredelat, ljusblått (haha) syntet med äppelsmak. Fast jag vet inte om det smakade så mycket äpple. Provtuggade, men jag kunde då inte känna nåt .
Kajsa har fått ha det på sig en liten stund i hagen varje dag för att vänja sig vid det.
Men igår gick vi en sväng med tränset och tyglar på och övade på att stanna och svänga. Hade grimman med grimskaft på henne också, i fall man skulle behöva dra lite hårdare, så man inte drar i munnen.
Hon skötte sig riktigt bra, även om tungan var på alla möjliga och omöjliga ställen kring det där bettet. Men hon stannade direkt när jag tog lite i tyglarna och följde med jättebra när jag drog lite i vänster eller höger :-).
Men hon lyssnar ju även kanon på rösten, så hon stannar ju direkt man säger ptroo (om hon nu inte ser nåt intressant som hon måste kolla upp ) och börjar trava när jag gör pussljud.

Så jag är mycket nöjd med hennes framsteg så här långt!

Med häst nr 2, Kaprifol är det också fina fisken. Hon går och skrotar i hagen och väntar på våren och den stundande betäckningen! Hade sett ut en jättefin hingst från Flyinge, Easy Boy, men nu hade de uppdaterat sidan och naturligtvis skulle han inte gå i avel det här året. Jävligt typiskt, så nu måste jag hitta någon ny hingst. Och jag som hade fallit som en fura för Easy Boy . . .


Kommentarer
Postat av: Jorunn

Åh vilket lyxigt problem, att välja ut hingst ;) Väldigt roligt att djuren i din omgivning alltid har såna namn så att det låter som att du bor i Ankeborg, haha... Kraam

2009-02-01 @ 20:31:45
URL: http://fliru.blogspot.com
Postat av: Maria

Fick du ordning på alla remmar på selen eller?? Ioförsig spelar det väl ingen roll så länge ni inte ska dra något.

Jag själv var ut i dag å körde en underbar Nordishingst med släde och allt. Mitt liv är riktigt fantastiskt för tillfället.

2009-02-02 @ 15:07:16
Postat av: Åsa

Tja på er, Maria och Jorunn!

Jo, tror nog att jag fick ordning på remmarna. Vad underbart det lät, förstår att du gillar livet med en sån upplevelse! Avundsjuk är jag!!

Ja, visst är det komiskt - kanske ska döpa det eventuella fölet till Långben eller nåt ;-).



Kram på er!

2009-02-04 @ 10:05:40
URL: http://kajsakavat06.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0